Affärsområde

B2C, PIM

Plattform

Adobe Commerce, inriver, Klevu, Nosto, Yotpo, Zendesk

Region

Europa, Globalt

Bransch

Detaljhandel, Kläder och mode

Utmaningen

När Björn Borg nådde ut till Vaimo under 2012 presenterade de en rad utmaningar med deras dåvarande e-handel. Den var inte användarvänlig och köpprocessen krävde navigering genom flera sidor vilket orsakade ett högt antal övergivna varukorgar. För utveckling av en ny e-handelssida valdes, efter rekommendation, Magento som plattform och Vaimo utifrån omfattande kunskap och expertis på den valda plattformen och inom e-handel.

28%

förbättrad konvertering

77%

ökad e-handelsförsäljning

Ökad tillväxt

E-handel under pandemin

Under 2020 visade Björn Borg att e-handeln är strategiskt viktig för den totala försäljningen när COVID-19-pandemin slog till. När deras butiker började stänga ner dämpade Björn Borgs e-handel de nedåtgående försäljningssiffrorna. E-handeln växte med 77% vilket gjorde att företaget kunder fira en försäljningsökning på 4,4% under Q2 2020 jämfört med samma period 2019.

“Vaimo har bevisat sig som lojal partner i vår resa i att utveckla vårt varumärke och tagit vår e-handel till nästa nivå. Vaimos dedikerade team av skickliga projektledare, frontend- och backendutvecklare är alltid redo att göra vårt projekt så framgångsrikt som möjligt.”

Martina Lundberg

eCom Project Manager

Vaimo Bjorn Borg

Lösningen

8 år av samarbete

Efter första lansering 2012 har Björn Borgs e-handel undergått ett flertal uppgraderingar och ny design som matchar företagets mål och vision med användarupplevelsen. Under 2015 lanserades en ny design på hemsidan som stärkte fokus på mobiltrafik och konvertering. För att ytterligare utveckla designen och den visuella identiteten för Björn Borg skapades ett omfattande nytt utseende på e-handeln 2018 där användergenererat innehåll och stories lades till.

Vaimos lösningar har assisterat i Björn Borgs starka tillväxten genom ett flertal viktiga funktioner: en ny produktfiltrering; möjligheten att välja flera färger vid klädfiltrering; funktionen att se relaterade produkter på produktsidorna; en enklare köpprocess i ett steg; en krossäljande funktion tillagd i kassan. Lokaliseringen av valuta och språk har simplifierat den övergripande köpupplevelsen vilket ger kunder chansen att enkelt köpa produkter och unvika överdriven stress.

Framtiden

Björn Borg har precis investerat i ett nytt, automatiserat omni-lager i Sverige vilket kommer skapa synergier mellan den fysiska och digitala handeln och på så sätt visar på en riktig omnikanalsupplevelse och ett hållbart synsätt.

Partners och funktioner

  • Klevu
  • Yotpo
  • Nosto
  • Flowbox
  • VWO
  • Adyen
  • Socital
  • Zendesk
  • Hotjar
  • InRiver PIM
  • Navision
  • Voyado
  • Badge Module for Magento 2
  • Style Product Module för Magento 2

Vill ni påskynda er försäljning online?

Vaimo bygger digitala upplevelser för att hjälpa ert företag att driva försäljning och tillväxt online. Få konkurrensfördelar idag genom att samarbeta med vårt kunniga team av handelsexperter vars främsta mål är att hjälpa ditt företag att lyckas.

Kontakta oss
Hej!

Välj sida: